8.19.2015

Melon - alternatywa dla niezdrowych przekąsek






Melon – właściwości prozdrowotne


Melony stały się popularne w Polsce, dość niedawno, ale już zdobyły szerokie grono fanów. W sklepach znajdziemy kilka odmian:

- melony żółte miodowe (owoc podłużny z żółtą skórką i jasnym pomarańczowym miąższem, soczysty i słodki),

- melony galia (w kształcie kulisty, skórka żółtobrązowa, pokryta siateczką, miąższ biało-zielony, słodki),

- melony cantaloup (kulisty, żebrowany, miąższ żółto-pomarańczowy).

Melony to lekkie, słodkie i orzeźwiające owoce o właściwościach smakowych i zdrowotnych. Gaszą pragnienie w upalne dni i są idealną alternatywą tuczących przekąsek. Melony bardzo korzystnie wpływają na nasz układ krwionośny, posiadają także właściwości antynowotworowe, wykorzystywane są w leczeniu przeziębienia, stanów zapalnych gardła.

Melony zalecane są jako składnik diety osób z bólami reumatycznymi, dolegliwościami nerek, wątroby oraz w rekonwalescencji po długo trwałych chorobach. Ze względu na zawartość karotenoidów uważa się, że spożywanie melonów opóźnia starzenie, wzmacnia proces widzenia.



Kantalupa jest także bogatym źródłem błonnika i witaminy C. Błonnik zapobiega zaparciom, wspomaga trawienie, a witamina C jest potrzebna do budowy i prawidłowego funkcjonowania skóry i włosów. Jedna ćwiarteczka pokrojonego w kostkę melona dostarcza 97% dziennego zapotrzebowania na witaminę C!

Melon – wartości odżywcze

Melon to w 90% woda. Melon jest owocem bogatym w różnorodne, cenne składniki m.in. witaminy: A, E, C, D, P, a także z grupy witamin B (B1, B2, B6, B12), kwas foliowy i mnóstwo składników mineralnych: magnez, potas, żelazo, wapń, fosfor i jod.



Szczególnie bogatą w wartości odżywcze jest odmiana – "cantaloup"




Melon kantalupa zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy: zeaksantynę, beta-karoten i szczególnie ważną cholinę (witamina B4).

Cholina uczestniczy w niemal wszystkich przemianach energetycznych organizmu - metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów. Pełni funkcję budulcową w naszym organizmie, wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego, stanowi materiał budulcowy neuronów i wpływa na poprawę pamięci. Dodatkowo przyśpiesza spalanie tłuszczu w organizmie, prawdopodobnie wpływając na metabolizm cholesterolu zapobiega jego odkładaniu się w ścianie naczyń krwionośnych, oraz wspomaga pracę komórek wątroby.


Enjoy! ;)