3.26.2015

Przesilenie wiosenne - czym jest i jak sobie z tym radzić




Jeśli odczuwasz nadmierne osłabienie, senność, bóle głowy, ogólne rozdrażnienie, zmienne nastroje, spadek odporności organizmu, skurcze mięśni, masz osłabione, łamliwe włosy i paznokcie, szaroburą cerę to bardzo prawdopodobne, że dopadło cię tzw. przesilenie wiosenne.

Pierwsze tygodnie wiosny to czas trudny dla organizmu. Wahania ciśnienia, zmienna pogoda, wydłużający się dzień,większa aktywność słońca - mają wpływ na
 nasze zdrowie i samopoczucie. Organizm bardzo aktywnie reaguje na te zmiany.

Na początku wiosny zmienia się sposób funkcjonowania układu krążenia, tętno, poziom hormonów, metabolizm przyspiesza wszystko to wpływa na nasz nastrój. Niezbyt urozmaicona zimowa dieta, uboga w witaminy i minerały także wpływa na nasze samopoczucie, odporność, stan włosów, skóry i paznokci.

Dodatkowo z wiekiem reakcje na zmieniającą się aurę potęgują się. Najmocniej odczuwają je ludzie dotknięci różnymi chorobami np. chorobą wieńcową, nadciśnieniem tętniczym, zmianami miażdżycowymi.




Czujesz przesilenie wiosenne ? Co robić ?!


- Spędzaj jak najwięcej czasu na powietrzu i nie żałuj sobie snu !


- Korzystaj ze słońca ! Niedostatek światła źle wpływa na układ nerwowy. Słońce ma zbawienny wpływ na organizm, wzmacnia układ odpornościowy, a także poprawia nasz nastrój- Zwolnij tempo życia, unikniesz dodatkowych stresów i napięć


- Jedz częściej, ale mniejsze porcje, śniadanie to podstawa Sięgaj jak najczęściej po warzywa i owoce, produkty z mąki z pełnego przemiału, kasze, chude mięso, zdrowe tłuszcze bogate w kwasy omega 3


- Dbaj o odpowiedni ubiór, wychłodzenie jak i przegrzanie organizmu może powodować obniżenie odporności

- Ruszaj się. Ruch na powietrzu to najlepszy sposób na wzmocnienie i dotlenienie organizmu

- Pij dużo wody, zieloną herbatę - źródło cennych dla organizmu przeciwutleniaczy oraz nie dosładzane soki owocowe

- Pomyśl o dodatkowej suplementacji witaminowej

- Zrezygnuj z używek. Alkohol, papierosy i kawa, nadużywane są przyczyną wielu chorób.







3.17.2015

Do czego może prowadzić nadmierne spożycie kawy ?




Negatywne skutki nadużywania kawy




- Spożycie zbyt dużej ilości kawy może wywoływać uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia.

Nadmierne spożycie kawy może doprowadzić do osteoporozy, ponieważ zwiększa ona wydalanie wapnia z organizmu.

- Kawa znacząco obniża też możliwość wchłaniania magnezu o ok. 50-80 proc.

- Zawarta w kawie tanina utrudnia wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego aż o 40 % - wypijana w trakcie lub bezpośrednio po posiłku.

- Kawa podobnie jak herbata wpływa na uzębienie może powodować żółknięcie zębów, odkładanie się kamienia nazębnego i prowadzić do próchnicy.

- Ze względu na swoje właściwości pobudzające może utrudniać zasypianie.

- Kawa może wpływać na zmniejszenie płodność zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. 

- Spożywanie dużej ilości kawy przez kobietę w ciąży może zwiększać prawdopodobieństwo martwego urodzenia.

- Kawa może w dużym stopniu wpływać na podniesienie poziomu cholesterolu. 

- Kawa może zwiększać prawdopodobieństwa ataku serca u osób o wolniejszym metabolizmie w przypadku picia powyżej 4 filiżanek dziennie. 

- Spożycie dużej ilości kawy może zwiększyć prawdopodobieństwo niektórych chorób serca. 


Zalecane spożycie 


Większość naukowców zaleca spożywanie do 500 mg kofeiny dziennie, około 4 filiżanki kawy. Przyjmuje się, że kawa w tej ilości nie tylko nie jest szkodliwa, ale może nawet pozytywnie wpływać na organizm człowieka. W przypadku spożycia większej dawki kawy występować mogą wyżej wymienione skutki negatywne. Za minimalną dawkę śmiertelną uznaje się 3200 mg (przyjmowane w jednej dawce). Realna dawka śmiertelna (przyjmowana w formie kawy) to 10 g, czyli około 80 filiżanek.