8.19.2015

Melon - alternatywa dla niezdrowych przekąsek






Melon – właściwości prozdrowotne


Melony stały się popularne w Polsce, dość niedawno, ale już zdobyły szerokie grono fanów. W sklepach znajdziemy kilka odmian:

- melony żółte miodowe (owoc podłużny z żółtą skórką i jasnym pomarańczowym miąższem, soczysty i słodki),

- melony galia (w kształcie kulisty, skórka żółtobrązowa, pokryta siateczką, miąższ biało-zielony, słodki),

- melony cantaloup (kulisty, żebrowany, miąższ żółto-pomarańczowy).

Melony to lekkie, słodkie i orzeźwiające owoce o właściwościach smakowych i zdrowotnych. Gaszą pragnienie w upalne dni i są idealną alternatywą tuczących przekąsek. Melony bardzo korzystnie wpływają na nasz układ krwionośny, posiadają także właściwości antynowotworowe, wykorzystywane są w leczeniu przeziębienia, stanów zapalnych gardła.

Melony zalecane są jako składnik diety osób z bólami reumatycznymi, dolegliwościami nerek, wątroby oraz w rekonwalescencji po długo trwałych chorobach. Ze względu na zawartość karotenoidów uważa się, że spożywanie melonów opóźnia starzenie, wzmacnia proces widzenia.



Kantalupa jest także bogatym źródłem błonnika i witaminy C. Błonnik zapobiega zaparciom, wspomaga trawienie, a witamina C jest potrzebna do budowy i prawidłowego funkcjonowania skóry i włosów. Jedna ćwiarteczka pokrojonego w kostkę melona dostarcza 97% dziennego zapotrzebowania na witaminę C!

Melon – wartości odżywcze

Melon to w 90% woda. Melon jest owocem bogatym w różnorodne, cenne składniki m.in. witaminy: A, E, C, D, P, a także z grupy witamin B (B1, B2, B6, B12), kwas foliowy i mnóstwo składników mineralnych: magnez, potas, żelazo, wapń, fosfor i jod.



Szczególnie bogatą w wartości odżywcze jest odmiana – "cantaloup"




Melon kantalupa zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy: zeaksantynę, beta-karoten i szczególnie ważną cholinę (witamina B4).

Cholina uczestniczy w niemal wszystkich przemianach energetycznych organizmu - metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów. Pełni funkcję budulcową w naszym organizmie, wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego, stanowi materiał budulcowy neuronów i wpływa na poprawę pamięci. Dodatkowo przyśpiesza spalanie tłuszczu w organizmie, prawdopodobnie wpływając na metabolizm cholesterolu zapobiega jego odkładaniu się w ścianie naczyń krwionośnych, oraz wspomaga pracę komórek wątroby.


Enjoy! ;)
 















5.02.2015

Sałatka z kurczakiem à la Matella


Proponuję prostą w wykonaniu, smaczną i pożywną sałatkę z kurczakiem . Mimo, że wizualnie nie zachwyca :D to szczerze polecam, smak rekompensuje wygląd ;)

Składniki:
- główka sałaty lodowej
- dwie piersi z kurczaka średniej wielkości
- pół kartonika sera feta - chudego/półtłustego/tłustego
- ogórek świeży średniej wielkości
- kilka pomidorków koktajlowych
- pół cebuli
- kilka ząbków czosnku
- mały kubeczek jogurtu naturalnego
- łyżeczka chrzanu tartego
- dwie/trzy szczypty koperku świeżego lub mrożonego
- sól i pieprz do smaku
- przyprawa gyros


Przygotowanie:
Piersi kroimy na drobne kawałeczki, obtaczamy w przyprawie gyros/kebab i smażymy do zarumienienia na teflonie lub zwykłej patelni na łyżce oleju rzepakowego.

Sałatę lodową myjemy, liście dzielimy na mniejsze kawałki po czym wrzucamy do większej misy, dodajemy cebulę pociętą w piórka, czosnek przeciśnięty przez praskę, ser feta pokrojony w kosteczkę.

W oddzielnej miseczce mieszamy razem ze sobą: jogurt, chrzan, czosnek przeciśnięty przez praskę, sól/pieprz i koperek. Powstały sos wstawiamy do lodówki na kilka minut.

Usmażone mięso dodajemy do reszty składników, po czym wierzch polewany naszym sosem. Wszystko delikatnie mieszamy, gotowe !


Smacznego! :)



4.04.2015

Ciasto "Chatka"





Jedno z moich ulubionych ciast, które robię między innymi na święta. Moja rodzinka je uwielbia. Przepis - banalny, wykonanie błyskawiczne! Polecam! ;)


Składniki:
  • paczka herbatników pełnoziarnistych 250 g (u mnie herbatniki pełnoziarniste z biedronki)
  • 1 kg twarogu ''do serników'' (wiaderko) lub inny twaróg, wedle uznania
  • dwie łyżki stołowe kakao 90%
  • garść rodzynek/żurawiny suszonej 
  • garść ulubionych orzechów
  • 4 łyżki stołowe wiórek kokosowych
  • 2 łyżki stołowe płatków migdałów do posypania po wierzchu
  • laska wanilii
  • słodzik w tabletkach lub cukier puder
  • czekolada gorzka 90% 
  • folia aluminiowa




Herbatniki układamy w trzech rzędach (jak na pierwszym zdjęciu w lewym górnym rogu). Do miseczki przekładamy 0,5 kg twarogu, dodajemy dwie łyżki kakao połowę rodzynek i trzy rozgniecione słodziki.Wszystkie składniki miksujemy. 

W drugiej miseczce do twarogu dodajemy resztę rodzynek, orzechy, dwie łyżki wiórek kokosowych, miąższ wanilii i dwa rozgniecione słodziki - wszystko miksujemy przez chwilę mikserem.

Wykładamy część masy na herbatniki, po czym składamy herbatniki do środka, w kształt trójkąta.
Drugą część masy delikatnie wykładamy łyżką na szczyt powstałej konstrukcji. 
Dokładamy po jednym rzędzie herbatników z każdej strony i ponownie składamy konstrukcje.

Całość polewamy rozpuszczoną (ja czekoladę rozpuszczam w rondelku, na małymi ogniu, dodaje do środka jeszcze kilka łyżek mleka i kawałeczek masła) lekko ostudzoną czekoladą gorzką, a wierzch "chatki" posypujemy wiórkami i płatkami migdałów.
Ciasto szczelnie owijamy folią aluminiową i wkładamy do lodówki. Najlepiej smakuje po nocy odstanej w lodówce ;)

Smacznego! 

3.26.2015

Przesilenie wiosenne - czym jest i jak sobie z tym radzić




Jeśli odczuwasz nadmierne osłabienie, senność, bóle głowy, ogólne rozdrażnienie, zmienne nastroje, spadek odporności organizmu, skurcze mięśni, masz osłabione, łamliwe włosy i paznokcie, szaroburą cerę to bardzo prawdopodobne, że dopadło cię tzw. przesilenie wiosenne.

Pierwsze tygodnie wiosny to czas trudny dla organizmu. Wahania ciśnienia, zmienna pogoda, wydłużający się dzień,większa aktywność słońca - mają wpływ na
 nasze zdrowie i samopoczucie. Organizm bardzo aktywnie reaguje na te zmiany.

Na początku wiosny zmienia się sposób funkcjonowania układu krążenia, tętno, poziom hormonów, metabolizm przyspiesza wszystko to wpływa na nasz nastrój. Niezbyt urozmaicona zimowa dieta, uboga w witaminy i minerały także wpływa na nasze samopoczucie, odporność, stan włosów, skóry i paznokci.

Dodatkowo z wiekiem reakcje na zmieniającą się aurę potęgują się. Najmocniej odczuwają je ludzie dotknięci różnymi chorobami np. chorobą wieńcową, nadciśnieniem tętniczym, zmianami miażdżycowymi.




Czujesz przesilenie wiosenne ? Co robić ?!


- Spędzaj jak najwięcej czasu na powietrzu i nie żałuj sobie snu !


- Korzystaj ze słońca ! Niedostatek światła źle wpływa na układ nerwowy. Słońce ma zbawienny wpływ na organizm, wzmacnia układ odpornościowy, a także poprawia nasz nastrój- Zwolnij tempo życia, unikniesz dodatkowych stresów i napięć


- Jedz częściej, ale mniejsze porcje, śniadanie to podstawa Sięgaj jak najczęściej po warzywa i owoce, produkty z mąki z pełnego przemiału, kasze, chude mięso, zdrowe tłuszcze bogate w kwasy omega 3


- Dbaj o odpowiedni ubiór, wychłodzenie jak i przegrzanie organizmu może powodować obniżenie odporności

- Ruszaj się. Ruch na powietrzu to najlepszy sposób na wzmocnienie i dotlenienie organizmu

- Pij dużo wody, zieloną herbatę - źródło cennych dla organizmu przeciwutleniaczy oraz nie dosładzane soki owocowe

- Pomyśl o dodatkowej suplementacji witaminowej

- Zrezygnuj z używek. Alkohol, papierosy i kawa, nadużywane są przyczyną wielu chorób.







3.17.2015

Do czego może prowadzić nadmierne spożycie kawy ?




Negatywne skutki nadużywania kawy




- Spożycie zbyt dużej ilości kawy może wywoływać uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia.

Nadmierne spożycie kawy może doprowadzić do osteoporozy, ponieważ zwiększa ona wydalanie wapnia z organizmu.

- Kawa znacząco obniża też możliwość wchłaniania magnezu o ok. 50-80 proc.

- Zawarta w kawie tanina utrudnia wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego aż o 40 % - wypijana w trakcie lub bezpośrednio po posiłku.

- Kawa podobnie jak herbata wpływa na uzębienie może powodować żółknięcie zębów, odkładanie się kamienia nazębnego i prowadzić do próchnicy.

- Ze względu na swoje właściwości pobudzające może utrudniać zasypianie.

- Kawa może wpływać na zmniejszenie płodność zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. 

- Spożywanie dużej ilości kawy przez kobietę w ciąży może zwiększać prawdopodobieństwo martwego urodzenia.

- Kawa może w dużym stopniu wpływać na podniesienie poziomu cholesterolu. 

- Kawa może zwiększać prawdopodobieństwa ataku serca u osób o wolniejszym metabolizmie w przypadku picia powyżej 4 filiżanek dziennie. 

- Spożycie dużej ilości kawy może zwiększyć prawdopodobieństwo niektórych chorób serca. 


Zalecane spożycie 


Większość naukowców zaleca spożywanie do 500 mg kofeiny dziennie, około 4 filiżanki kawy. Przyjmuje się, że kawa w tej ilości nie tylko nie jest szkodliwa, ale może nawet pozytywnie wpływać na organizm człowieka. W przypadku spożycia większej dawki kawy występować mogą wyżej wymienione skutki negatywne. Za minimalną dawkę śmiertelną uznaje się 3200 mg (przyjmowane w jednej dawce). Realna dawka śmiertelna (przyjmowana w formie kawy) to 10 g, czyli około 80 filiżanek.